«Panem et circenses», δηλαδή, «άρτος και θεάματα» για μια αρχαία Ρώμη, αυτοκρατορική, πλούσια για λίγους και χειριστική για τους πάμφτωχους πολλούς. Σύγχρονη Ελλάδα στις αρχές του 21ου αιώνα! Συσσίτια και φιλανθρωπίες, δηλαδή επίδειξης ευαισθησίας και καθησυχασμού της κοινής γνώμης από τους δημοσίων αρχόντων, τα ινδάλματα και τους πλούσιους, που αχάριστα, δε γυρίζουν τίποτα στην χώρα που τους έδωσε πολλά. Και θεάματα που αφορούν σε κραυγαλέα, στα όρια του ξετσίπωτα επιδειξιομανούς, τηλεοπτικά προγράμματα. Ξεδιάντροπες φιέστες, σόου τάλεντων, διαγωνισμοί και αφιερώματα πλούτου και φαντασμαγορίας. Ήταν μια σεζόν φοροαιμορραγούσα, με κόσμο κουρασμένο απ’ το να ελπίζει, εξουθενωμένο από το να αγωνίζεται για τον άρτο τον επιούσιο, αφημένο στο έλεος της μέρας, παραιτημένο από προσμονές, που χρωστάει, φοβάται, κρυώνει, απελπίζεται, πηγαίνει πέρα απ το θυμό, στην απαξία, στην κατατονία, κάποτε στην απονιά, στην κακία, στη γκρίνια σα μουρμούρα, η, ακόμα χειρότερα, στην απόλυτα σιωπή, στο κενό, σαν απέθαντοι νεκροί, σα ζόμπι!
ΤV STARS
O σώζων εαυτόν σωθήτω
Ο ΣΚΑΪ μόλις ανάκυψε την πυρίτιδα παράτησε τον Μπάμπη και τον Πορτοσάλτε για τα χρυσά μίνι της Αραβανή
Γράφει η Αλεξάνδρα Τσόλκα
Όμως η λαϊκή παρηγορητική τηλεόραση μας, φόρεσε και φέτος σινιέ πρωί και μεσημέρι και γόβες δωδεκάποντες των επαγγελματιών, δηλωμένων show girls, χειρουργήθηκε στο όνομα του άλιωτου κάτω κόσμου των βαμπίρ, δημιούργησε ρωμαϊκούς θριάμβους με εισόδους σε πλατό υπερχρεωμένα σαν του Ιούλιου Καίσαρα μετά τη νίκη στην Αίγυπτο, έφτιαξε βέβηλες αρένες ζητώντας το αίμα του αντιπάλου σε συνεχόμενη μονομαχία εις το όνομα της Nilsen. Χόρεψε, η τηλεόραση μας, αρκουδιάρικους σκοπούς σε κακοπαιγμένα play back, αυτό – ναρκισσεύτηκε με αυτό – παινέματα, αντάλλαξε επισκέψεις σε καναπέδες φτιαγμένους για φιλοφρονήσεις. Φόρεσε τρέσες για να κρύψει το πρόσωπο πίσω από μαλλιά ικανά να υπάρχουν σε κεφάλια μόνο των ανθρώπων των σπηλαίων.
Έκανε μπότοξ για να δείχνει πάντα λίγο μετά τη εφηβεία, με ένα αποτέλεσμα αλλόκοτο και σχεδόν δαιμονικό. Δεν μπορεί πια να χαμογελάσει, ούτε να αντιδράσει ανθρώπινα. Παίζει να μη δείχνει το είδωλο της καν ο καθρέφτης παρά μόνο να αντιφεγγίζεται στο βλέμμα των αυλικών και των κολάκων που συρρέουν στον γυάλινο κόσμο της. Είχε δόντια κανίβαλου, λευκά, καλοτροχισμένα, καλοβιδωμένα, παράταιρα και αφύσικα λευκά και μεγάλα σα πλακάκια μπάνιου, για να μας «φάει καλύτερα», φοβική σα τη γιαγιά – λύκο στο παραμύθι! Ήταν ανορεκτική και θέλει όλοι να της μοιάζουν και ψεκάζει τις τροφές του σκηνικού της με άζαξ για να γυαλίζουν και να μη φάει ποτέ κανείς. Ήταν ψεύτικη όπως στην εμφάνιση, έτσι και στις σχέσεις, με φιλιά και ανταλλαγή φιλοφρονήσεων, που κρύβουν τη φτώχεια των συναισθημάτων και τις ρηχές θάλασσες που κολυμπάει ο εγωκεντρισμός της! Ήταν τεμπέλα και κάνει τα ίδια πράγματα, σα πήγματα εκκρίσεων! Ήταν χαζή και δεν μπορεί να σκεφτεί την εξέλιξη της! Ήταν φτωχή και σαν μια αντιπαθής μαντάμ Σουσού, χωρίς αθωότητα, όμως και τρυφεράδα, βάφτισε τον Μπιθουλα της Βερσαλλίες! Ήταν για άλλη μια χρονιά αμόρφωτη, απαίδευτη, ακαλλιέργητη, άπονη και όποτε θέλει να βγάλει συναίσθημα κάνει το σχήμα του σαν κακή μαθήτρια δραματικής στο πρώτο έτος!
Ίδιες από καταβολής της ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών εκπομπές, με τα ίδια πρόσωπα να μη γερνούν και να μένουν ανατριχιαστικά αναλλοίωτα σα Φαγιούμ στους τάφους της Ανατολής, αλλά να γυρνάνε κολασμένα από κανάλι σε κανάλι. Ίδιοι οι δεύτεροι ρόλοι μοντέλων – ηθοποιών – παρουσιαστών ανδρών και γυναικών που γεμίζουν τα κενά του κενού χειροκροτώντας το πρώτο όνομα και αυτοχειροκροτούμενοι σε μια απόλυτη ανοησία, που συναντά πια την θεωρία συνωμοσίας πως θέλουν να μας αποβλακώσουν, ώστε να μην αντιδράσουμε πότε. Σε 300.000 κοινό, οι ηρωίδες της τηλεόρασης μας, αισθάνθηκαν αποθεωμένες και φτασμένες σαν τη Σάρα Μπερνάρ ή την Ελεονόρα Ντούζε με την Ιστορία να τους κρατά περίοπτη θέση γιατί παρουσίασαν φτηνά πατριωτικά και κραγιόν με στόμφο σα να παραδίδουν το Νόμπελ Ιατρικής! Έλα, λοιπόν, πάμε… γκλίτερ, γυαλιστερός χαρτοπόλεμος, τακούνι – ξυλοπόδαρο, προσπάθεια χαμόγελου και συγκίνησης, ηλεκτρικό μπουζούκι και μαχαλό – σουξέ και «πάει και αυτή η σεζόν κυρίες και κύριοι και έχω πολλές προτάσεις, αλλά πρώτα συζητώ με το κανάλι μου»…
Και όλα αυτά; Το Mega παραπαίει από αμαρτίες νεοελληνικές και οι άνθρωποι του, οι απλοί εργαζόμενοι λέω, υποφέρουν καθημερινά. Όπως έγινε με το Alter κάποτε. Ο ΑΝΤ1 πέρνα κρίση μεγαλείου και απαγορεύει να παίζονται τα πλούσια προγράμματα του σ άλλους σταθμούς και στο διαδίκτυο, λες και θα ανεβάσει κάνεις νούμερα με την Καρακάση να κάνει σα σε οικογενειακή γιορτή το 50 πως τραγουδάει η Στυλιανοπούλου! Ο ΣΚΑΪ μόλις ανάκυψε την πυρίτιδα και το X factor και παράτησε τον κυρ Μπάμπη και τον Πορτοσάλτε για τα χρυσά μίνι της Αραβανή και το κεφάλι-φορητό κομμωτήριο της Τάμτα. Ο Στάρ γερνάει μαζί με τις επαναλήψεις απ τα φιλαράκια και τα ίδια μόνιμος πρόσωπα και προγράμματα, ενώ νεκρανασταίνει ένα Ραντεβού στα Τυφλά, επιστρέφοντας στον τηλεοπτικό πρωτογονισμό του 1990.
Οι κρατικές τηλεοράσεις σα να μην υπάρχουν καθόλου και το «Ε» μπαίνει δυναμικά και ταπεινά, ως νεαρός μέτοχος χωρίς παρελθόν σε ένα τοπίο όλο ερείπια, μετά από απάνθρωπο βομβαρδισμό. Μια σωρεία τηλεσταρ των περασμένων ετών έχουν καθίσει στα σπίτια τους, είτε από βαριεστημένη επιλογή, είτε γιατί δεν είχαν προτάσεις. Άλλοι άλλαξαν εντελώς δουλειές. Στους περισσότερους χρωστούνται χρήματα από παραγωγές. Αυτοί που υποφέρουν πιο πολύ είναι ηθοποιοί από σειρές που χάθηκαν στο πρόγραμμα, σκηνοθέτες, τεχνικοί, φωτιστές, στυλίστες και μεικ απ αρτιστς και φυσικά δημοσιογράφοι. Εκεί, όπως φυσικά και για τους περισσότερους εργαζόμενους στην Ελλάδα ισχύει, ελπίζουν όλοι πως κάποτε θα πληρωθούν, μιας και η ελπίδα πεθαίνει τελευταία και με δανικά. Όσο για τα λαμπερά πρόσωπα; Ιδου μια εύκολη σχηματοποίηση μιας και τα ζόρια τους περνούν κι αυτοί:
Οι αναλλοίωτοι
Εκπομπές και πρόσωπα που ενώ οι εποχές διαλύουν το τοπίο γύρω μας παραμένουν ίδιοι και απαράλλακτοι. Κορυφαίοι στη μια άλλη και προσαρμογή; Η Βίκυ Χατζηβασιλείου με τα πακέτα της και την συγκίνηση χωρίς γκριμάτσα και δάκρυ μόνο με ηχητικά εφέ και σκούπισμα αοράτων κλαμάτων. Η Ελένη Μενεγάκη που ζει την παραμυθένια της ζωή τόσο πλούσια που φαντάζει ακόμα και μέσα απ τα προϊόντα που προωθεί. Η Φαιή Σκορδά που το Alter είναι πάντα μαζί της σαν φύλακας άγγελος ακόμα και στα πιο ανούσια κουτσομπολιά. Η Τατιάννα Στεφανίδου που μόνο το σηματάκι του σταθμού από πάνω της αλλάζει. Το X Factor στον ΣΚΑΪ, που όσο κι αν άλλαξε εν μέρει επιτροπή είναι το ίδιο και απαλλαχτώ και προσποιείται πως οι συμμετέχοντες θα κατακτήσουν τα παγκόσμια τσαρτς ενώ αν ανοίγουν πρόγραμμα σε σκυλάδικα τα Σαββατοκύριακα θα είναι η καλύτερη προοπτική τους! Το Your F. S. F που πιστεύει πως τα σόου του Λας Βέγκας ωχριούν μπροστά στις ψεύτικες μασέλες και στις πλαστικές περούκες από γνωστή αλυσίδα παιχνιδιών των μεταμφιέσεων του.
Οι πολλά υποσχόμενοι
Είναι εκείνοι που πάντα θα κάνουν τη διάφορα και πότε δεν την πετυχαίνουν! Συνατσάκη, Ουγγαρέζος, Καινούργιου, Μουτσινάς – Μπεκατώρου, Δρούζα, οι δυο του Mega που ξεχάσαμε τ όνομα τους και που κάναν νυχτερινή εκπομπή, ο Βουλαρίνος και εκείνος ο άλλος στον ΣΚΑΪ. Ο Μπογδάνος που έπαψε νωρίς να προκαλεί και με το βραδινό «Προβοκάτσια» και με την απογευματινή ενημέρωση του. Παραμείναν στις υποσχέσεις για «νιάτα», «φρεσκάδα», «εναλλακτικά» προγράμματα…
Οι αξιοπρεπείς
Ο Μάνεσης, η Παπαιωάννου, ο Σρόιτερ, ο Φώτης και η Μαρία, το Join Us, το Τζένυ – Τζένυ, η Ελληνοφρένεια έκαναν τη δουλειά τους με συνέπεια, αξιοπρέπεια και άποψη χωρίς κραυγαλέες κορώνες εκτός τόπου και χρόνου.
Οι ωραιοπαθείς–σοβαρές
Η Τσαπανίδου έχασε το μέτρο λόγω μόδας και επίδειξης, η νεαρή σωσίας στον ΣΚΑΪ γιατί κάνει ότι και η Πόπη, η Σία Κοσσιώνη λόγω μίμησης της Έλλης Στάη, μια ωραία κοπέλα που πήγε να αντικαταστάσει την Τρέμη διότι άλλαξαν οι ισορροπίες και ήταν «λίγη», η Εύα Αντωνοπούλου που θεωρεί ότι σοβαρότητα είναι το να είσαι απότομος άνθρωπος και επιθετικός και η προσπάθεια της μη και την πουνε life style. Στις συγκριμένες περιπτώσεις ο ναρκισσισμός της εικόνας έφαγε την ουσία.
Οι αδιάφοροι
Σα να ταν και σα να μην ήταν! Ο Καπουτσίδης με ένα παιχνίδι σαν υποενότητα σε πρωινό. Η Σμαραγδα Καρύδη με μια εκνπέουσα σόου μπιζ που τάχα διασκεδάζει κάνοντας κοινοτυπίες με ύφος Τζολι και Μπραντ Πιτ τουλάχιστον. Ο Σεφερλής με κάτι παιδάκια γύρω του που τάχα έψαχναν για ραντεβού στις εποχές του cyber sex και των διαδικτυακού ραντεβού. Ο τροχός της τύχης, με μια καλλονή που κοιτάει το άπειρο και έναν παρουσιαστή που λέει γράμματα τα όποια δεν καταλαβαίνεις ποια είναι λογω άρθρωσης. Όλες οι εκπομπές μαγειρικής που παίζουν σχετικές συνταγές με αφθονία σε ένα κοινό πεινασμένων. Ο Γρηγόρης με το «Η μαμά μου μαγειρεύει καλύτερα απ τη δίκια σου» που δεν καταλάβαμε ποτέ τι ήταν και αν έγινε πρόγραμμα σελέμπριτι και χωρίς μαγειρική.
Οι δίδυμοι
Ο βραδινός Αρναουτογλου και ο Κωστόπουλος! Κάνοντας συνεντεύξεις σε σελέμπριτι που έχουν πει τα πάντα και από σχεδόν σελέμπριτι που δεν σ ενδιαφέρει να πουνε τίποτα. Ο πρώτος με μια αδυναμία σε θέματα ακροδεξιάς και ο δευτέρωσε σεξουαλικά, τώρα που γάνωνε στο θέμα και οι θάλασσες γιαούρτι!
Οι απόλυτα κερδισμένοι
Ράδιο Αρβύλα, Λάκης Λαζόπουλος, Νίκος Χατζηνικολάου, Γιώργος Παπαδάκης, Γιώργος Αφτιάς, Μην αρχίζεις την Μουρμούρα, Κάτι ψήνεται, Λιάγκας – Σκορδά (στους λίγους ανοιχτούς δέκτες είναι αλήθεια). Σάρωσαν στα νούμερα τηλεθέασης και στις εντυπώσεις. Στους κερδισμένους είναι και ο αιώνιος σαν την Ακρόπολη, Σπύρος Παπαδόπουλος να γραδάρει τα κατρουτσα και να χορεύουν μεθυσμένες, ημίγυμνες καλλονές τσιφτετέλια και χασάπικα σαν σε στριπτιζαδικο με ευρύτερο μουσικό πλαίσιο. Ο Νίκος Ευαγγελάτος με το Live News κέρδισε τελικά το στοίχημα της ενημέρωσης περνώντας μπροστά από ΑΝΤ1 και Mega σε τηλεθέαση.
Οι ξεχασμένοι…
Αυτοί που δεν αναφέραμε είτε γιατί δε τους θυμόμαστε στα αλήθεια, είτε γιατί προσπαθούμε να τους ξεχάσουμε…