Αν και τα τελευταία χρόνια πολλά ξενοδοχεία στην Ελλάδα χρησιμοποιούν τον όρο «Boutique Hotel» ή «Lifestyle Hotel», ένας χαρακτηρισμός ιδιαίτερα διαδεδομένος στο εξωτερικό, μόλις την περασμένη εβδομάδα πιστοποιήθηκε και επισήμως στη χώρα μας, σύμφωνα με ανακοίνωση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, το πρώτο ξενοδοχείο που μπορεί να χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο διεθνές σήμα.
Πρόκειται για το πεντάστερο ξενοδοχείο Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa, στη Σαντορίνη, δυναμικότητας 43 δωματίων/διαμερισμάτων.
Ιστορικά, τα «Lifestyle Hotels» ξεκίνησαν να εμφανίζονται στις αρχές της δεκαετίας του ’80 όταν ο Ian Schrager χρησιμοποίησε για πρώτη φορά τον όρο για το πρώτο του ξενοδοχείο, το Morgans στη Νέα Υόρκη. Στην Ευρώπη αντίστοιχα, το Blakes Hotel της Anouska Hempel στο Λονδίνο, το οποίο λειτούργησε το 1981, καθιέρωσε το σήμερα «Boutique Hotel» στην επωνυμία του. Από τότε, ο αριθμός του συγκεκριμένου τύπου ξενοδοχείων (ή τουλάχιστον, όσων αυτοαποκαλούνται και αυθαιρέτως ως lifestyle ή boutique) έχει αυξηθεί σημαντικά, με παράλληλη αύξηση της επιρροής τους στο design και στις υπηρεσίες στα κλασικά ξενοδοχεία.
Με παράδειγμα πάντα το εξωτερικό, το boutique είναι συνήθως ένα ξενοδοχείο με λίγα δωμάτια, ένας μικρός και εύκολα προσδιορίσιμος χώρος που γρήγορα εξοικειώνει τον επισκέπτη με το νέο του περιβάλλον και δημιουργεί την αίσθηση ενός ζεστού και φιλικού ξενώνα. Για τον παραπάνω λόγο τα ξενοδοχεία αυτά προτιμώνται από πολυταξιδεμένους νέους επιχειρηματίες που χρειάζονται ένα οικείο και ζεστό χώρο να τους υποδέχεται μακριά από το σπίτι τους.
Χαρακτηριστικά τους είναι ο μικρός αριθμός δωματίων (με λιγότερα από 50 δωμάτια, τα περισσότερα έχουν μεταξύ 20 και 30) και η θεματική διαφοροποίηση ως προς την διακόσμηση του καθενός. Η φιλοσοφία τους είναι «the best of everything, no matter what the expense», που το εξηγούμε «το καλύτερο από οτιδήποτε, ασχέτως κόστους».
Σήμερα, ακόμα και μεγάλες αλυσίδες προσπαθούν να εντάξουν τη μοναδικότητα των boutiques στις μονάδες τους, σε μια προσπάθεια να αλλάξουν τα γούστα των καταναλωτών τους.
Στην Ελλάδα, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο έθεσε κάποιους συγκεκριμένους όρους για την πιστοποίηση του σήματος, εστιάζοντας σε μικρά ξενοδοχεία με έντονη προσωπικότητα. Κάθε ενταγμένο ξενοδοχείο είναι, εξ ορισμού, διαφοροποιημένο, παράλληλα όμως όλα αυτά τα καταλύματα μοιράζονται κοινούς παρανομαστές: το μικρό μέγεθος, το όραμα -όπως αυτό αντικατοπτρίζεται στην ιδιαίτερη αισθητική του αρχιτεκτονικού και διακοσμητικού τους concept σχεδιασμού, και οι αναβαθμισμένες προσφερόμενες παροχές & υπηρεσίες τους.
Σύντομα μάλιστα αναμένεται η πιστοποίηση ακόμα 8 ξενοδοχείων, ενώ άλλα 43 έχουν ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες πιστοποίησης στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα www.boutique-hotel.gr του Επιμελητηρίου.
Τα ενταγμένα καταλύματα στο Σήμα «Boutique hotel» απολαμβάνουν οφέλη όπως η επίσημη ενσωμάτωση του όρου «Boutique hotel» στο διακριτικό τους τίτλο, και η προβολή τους μέσω προγραμματισμένων προωθητικών ενεργειών.