Δεν είναι λίγες οι φορές στην ιστορία της ανθρωπότητας που για να προχωρήσει μπροστά έπρεπε να εξερευνήσει πρώτα το παρελθόν. Αυτό ακριβώς το μονοπάτι έχει επιλέξει σαν βασική της φιλοσοφία η Wallenius Marine, μια ναυπηγική εταιρεία από τη Σουηδία, με το περίφημο Oceanbird της να στηρίζεται για την υλοποίηση του στις βασικές αρχές της αεροπλοΐας και τον παλιομοδίτικο τρόπο που τα πλοία ταξίδευαν στους ωκεανούς.
Η εντυπωσιακή κατασκευή της Wallenius, σε συνεργασία με τη ναυτιλιακή εταιρεία συμβούλων SSPA και το KTH Royal Institute of Technology της Στοκχόλμης, είναι στην ουσία ένα πραγματικά τεράστιο ιστιοφόρο, αιολικό σκάφος θα μπορούσε να το ονομάσει κάποιος, το οποίο εξαιτίας της προηγμένης τεχνολογίας του οι εκπομπές CO2 του θα είναι μειωμένες κατά 90%.
Το μήκος του Oceanbird φτάνει τα 200 μέτρα, όσα δηλαδή δύο γήπεδα ποδοσφαίρου και το πλάτος του τα 40 μέτρα. Η χωρητικότητά του κυμαίνεται στους 32,000 τόνους, κάτι που σημαίνει ότι είναι ικανό να μεταφέρει έως 7.000 αυτοκίνητα, ενώ θα μπορεί να χρησιμοποιείται και ως κοντέινερσιπ, για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Αυτά που από μακριά φαντάζουν σαν υφασμάτινα πανιά ιστιοφόρου, στην πραγματικότητα είναι πέντε υπερμεγέθη πτερύγια, ύψους 80 μέτρων, τα οποία μοιάζουν αρκετά με φτερά αεροπλάνου, ενώ το συνολικό ύψος του πλοίου δύναται να φτάνει τα 100 μέτρα.
Μάλιστα, σύμφωνα με τους ναυπηγούς του Oceanbird, σε περίπτωση που το σκάφος θα πρέπει διασχίσει γέφυρα ή επικρατούν θυελλώδεις άνεμοι, τότε τα πανιά μέσω ενός τηλεσκοπικού συστήματος μπορούν να χαμηλώσουν. Για λόγους ασφαλείας πάντως το πλοίο θα εφοδιάζεται και από έναν βοηθητικό κινητήρα, ο οποίος, όπως αναφέρει η κατασκευάστρια εταιρία «θα τροφοδοτείται από καθαρή ενέργεια».
Το εντυπωσιακό Oceanbird υπόσχεται μέση ταχύτητα 10 κόμβων, καθιστώντας το ικανό να ταξιδεύει πέρα από τον ωκεανό με συνολικό χρόνο ταξιδιού 12 ημερών, ο οποίος σε σύγκριση με έναν μεταφορέα που τροφοδοτείται από ορυκτά καύσιμα διαρκεί μόνο τέσσερις ημέρες περισσότερο και εκπέμπει 90% λιγότερο CO2.
«Από τεχνικής άποψης αποτελεί μεγάλη πρόκληση. Η εξάρτιση και το κύτος θα λειτουργούν ως ενιαία μονάδα για την αξιοποίηση του ανέμου με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο», αναφέρουν στελέχη της Wallenius Marine.
«Το κύτος έχει σχεδιαστεί για ένα μεγάλο ιστιοφόρο φορτηγό πλοίο που θα μεταφέρει βαριά φορτία σε μεγάλες αποστάσεις για μεγάλες χρονικές περιόδους. Είναι μια μίξη αεροναυπηγικής και ναυπηγικής τεχνολογίας. Αξιολογούμε την απόδοση και την ασφάλεια χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό υπολογιστικών προσομοιώσεων και φυσικών πειραμάτων».
Το πλάνο είναι το Oceanbird να ξεκινήσει τα ταξίδια στα τέλη του 2024. Ήδη πάντως έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές ενός μικρότερου μοντέλου.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η συνολική επένδυση γίνεται με κρατικές ευλογίες καθώς η σουηδική κυβέρνηση μέσω του υπουργείου μεταφορών χρηματοδοτεί το project με 3,58 δισεκατομμύρια ευρώ, γεγονός που καταδεικνύει το πόσο πολύ πιστεύει σε αυτό.