Ξεκίνησε ο διαγωνισμός για το σύγχρονο, βιοκλιματικό κτιριακό συγκρότημα της Γενικής Γραμματείας Υποδομών μέσω ΣΔΙΤ, καθώς δημοσιεύτηκε η Α’ Φάση της Διαγωνιστικής Διαδικασίας και ανοίγει πλέον ο δρόμος για την υλοποίησή του. Το νέο κτιριακό συγκρότημα θα στεγάσει όλες τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, που σήμερα στεγάζονται σε 13 διάσπαρτα, μισθωμένα κτήρια, και θα συνδέεται μέσω μίας πεζογέφυρας με την οδό Πειραιώς, εξασφαλίζοντας την εύκολη και ασφαλή πρόσβαση στο κτίριο και τις αναπλάσεις του περιβάλλοντος χώρου.
Η μετεγκατάσταση όλων των υπηρεσιών της Γ.Γ.Υ. σε ένα νέο κτίριο, που θα πληροί τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου εργασιακού χώρου, σχεδιασμένου με άξονα τη μέγιστη ενεργειακή απόδοση και τη μικρότερη δυνατή συντήρηση, θα συμβάλει σημαντικά:
Στη μείωση των λειτουργικών εξόδων και στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, εξασφαλίζοντας οικονομικό όφελος για το Δημόσιο από τα μισθώματα της τάξεως των 90 εκατ. € στα 30 έτη.
Στην αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος και στην εύκολη πρόσβαση ΑΜΕΑ και
Στην εξασφάλιση της υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων, υπακούοντας στους κανονισμούς που μπορεί να προκύψουν από την αντιμετώπιση της πανδημίας του Covid-19.
Στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος της περιοχής, με ισχυρή «πράσινη ταυτότητα», αποτελώντας σημαντικό τοπόσημο και μαζί το νέο κέντρο καινοτομίας στις παλιές εγκαταστάσεις της Χρωματουργίας Πειραιά (ΧΡΩ.ΠΕΙ.), θα αλλάξουν την εικόνα της περιοχής και θα αποτελέσουν σημεία αναφοράς στην πρωτεύουσα.
Χρονοδιάγραμμα και προϋπολογισμός του έργου:
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Διαγωνιστικής Διαδικασίας, η Α’ Φάση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2021 και η Β’ Φάση με την ανακήρυξη Προσωρινού Αναδόχου για το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί αρχές του 2022. Η Σύμβαση καλύπτει περίοδο 30 ετών, εκ των οποίων έως 3 έτη αφορούν την κατασκευαστική περίοδο και τα επόμενα 27 έτη την περίοδο λειτουργίας και συντήρησης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα €112,6 εκατ..
Να σημειώσουμε ότι το πρώτο βραβείο στο σχετικό διαγωνισμό είχε κερδίσει μία εντυπωσιακή αρχιτεκτονική μελέτη από μία ομάδα που αποτελείται από τους Χελιδώνη Κατερίνα (Αρχιτέκτων Μηχανικός), Μπακοπάνου Σταυρούλα (Αρχιτέκτων Μηχανικός), Κολιάκη Βασιλική (Αρχιτέκτων Μηχανικός), Δαφερέρα Γεωργία (Αρχιτέκτων Μηχανικός), Ψυχογιό Παναγιώτη (Πολιτικός Μηχανικός) και Μαΐστρο Μίνωα (Ηλεκτρολόγος Μηχανικός).
Σύμφωνα με την ίδια την ομάδα, η πρόταση επιχειρεί τη συγκρότηση ενός υποδειγματικού κτηριακού συγκροτήματος δημόσιων υπηρεσιών, τόσο ως προς την ιδιαίτερη βιοκλιματική και καινοτόμα δομή όσο και ως προς τη συμβολή στο αστικό περιβάλλον. Στοχεύει επιπλέον στη λειτουργική επάρκεια, τη χωρική ευελιξία, την αισθητική προβολή στον δημόσιο χώρο, την οικοδομική καινοτομία, τον βιοκλιματικό σχεδιασμό και την ενεργειακή ευφυΐα. Από την ομάδα, προτάθηκε ένα “Τοπιακά” προσανατολισμένο συγκρότημα, ως σημαντικό τοπόσημο ενίσχυσης ταυτότητας και οικονομικής ενδυνάμωσης της αστικής περιοχής.
ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ:
– ευρεία εισχώρηση του υπαίθριου δημόσιου χώρου στον πυρήνα του κτηρίου, με ανάδειξη δύο επάλληλων επιπέδων άμεσης πρόσβασης από την πόλη,
– βιοκλιματική επεξεργασία όψεων και γεωμετρική οργάνωση της σύνθεσης μέσω ενός ισχυρού διαπερατού “διπλού” βιοκλιματικού πετάσματος,
– “πράσινη” διάτρηση κτηρίου υλοποιούμενη από τη διαμήκη παλλόμενη αιθριακή σχισμή, το εσωτερικό διάτρητο φυτικό πέτασμα και το φυτεμένο δώμα,
– “πράσινη” οργάνωση πρότυπων γραφειακών χώρων με δημιουργία ενός “εσωτερικού γραφειακού τοπίου” μικροφυτεύσεων.
Η κύρια στάθμη εισόδου-“κάτω πλατεία” διαμορφώνεται σε υποβάθμιση ως προς τον περιβάλλοντα αστικό χώρο, αλλά σε συνέχεια του τοπιακού αναγλύφου μέσω πρανών και αναβαθμών και στα δύο αστικά μέτωπα. Η δημόσια λειτουργία τής “κάτω πλατείας” ενισχύεται με χώρους συνάθροισης κοινού -Μουσείο & Αμφιθέατρο.
Η στάθμη δημόσιων ροών-“άνω πλατεία” παραλαμβάνει τις ροές των πεζών συνεπίπεδα, με τον περιβάλλοντα αστικό χώρο, επιτρέποντας τη διάσχιση του κτηριακού όγκου και τη διασύνδεση με τα περιφερικά δίκτυα κίνησης πεζών.
Στις ανώτερες στάθμες γραφειακών χρήσεων, οι μεταβατικές περιοχές κινήσεων, εκτόνωσης και επικοινωνίας, ορίζονται από τα κυρίαρχα συνθετικά φυτικά πετάσματα, ως προς το κεντρικό αίθριο.
Στο φυτεμένο δώμα δημιουργείται πολιτιστικός υπαίθριος χώρος προσβάσιμος από το κοινό, συσχετισμένος με εστιατόριο και “κήπο των τεχνών”, ο οποίος θα διαθέτει το σημαντικότατο προνόμιο θέασης του βράχου της Ακρόπολης προς τη μια πλευρά και του Πειραιά προς την άλλη.
Υπόμνηση σύνδεσης ανάμεσα στην αρχαία Αθήνα και στο πρώτο πολεοδομημένο λιμάνι της παγκόσμιας ιστορίας, σύνδεση που υλοποιούταν από τη ζώνη των Μακρών Τειχών.
Ομάδα μελέτης: Χελιδώνη Κατερίνα-Αρχιτέκτων Μηχανικός, Μπακοπάνου Σταυρούλα-Αρχιτέκτων Μηχανικός, Κολιάκη Βασιλική-Αρχιτέκτων Μηχανικός, Δαφερέρα Γεωργία-Αρχιτέκτων Μηχανικός, Ψυχογιός Παναγιώτης-Πολιτικός Μηχανικός, Μαΐστρος Μίνως-Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Σύμβουλος: Μωραΐτης Κωνσταντίνος-Αρχιτέκτων Μηχανικός-Καθηγητής Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
Συνεργάτης: Λαμπρινή Κιτσούλη-Αρχιτέκτων Μηχανικός
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΤΟΥΣ ΜΕΓΕΘΟΣ