Δύο ιστορικά μνημεία της πόλης των Αθηνών, ο ναός του Ηφαίστου και το μνημείο του Φιλιπάππου αναδεικνύονται μέσα από το νέο φωτισμό τους. Με την φωταγώγηση των δύο αυτών ιστορικών χώρων ολοκληρώνεται το έργο του φωτισμού της Ακρόπολης, που φέρει την καλλιτεχνική υπογραφή της βραβευμένης Ελευθερίας Ντεκώ και πραγματοποιήθηκε με δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση.
Ο ναός του Ηφαίστου στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών και το μνημείο του Φιλοπάππου αποτελούν δύο σημαντικά τοπόσημα της πόλης που «συνομιλούν» με τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Τα δύο μνημεία φωτίζονται με την ίδια φιλοσοφία και τεχνολογία που υλοποιήθηκε στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, ώστε να υπάρχει κοινό λεξιλόγιο στη θέασή τους από κάθε σημείο της πόλης, δίνοντας νέα πνοή στο αστικό τοπίο της Αθήνας.
Η νέα μελέτη, εκτός από τις αισθητικές παρεμβάσεις, επικεντρώθηκε στην αναβάθμιση των υφιστάμενων τεχνικών υποδομών, με τον εκσυγχρονισμό της ηλεκτρολογικής/φωτιστικής εγκατάστασης και του συστήματος αυτοματισμού και ελέγχου των φωτιστικών σωμάτων, διασφαλίζοντας εξοικονόμηση ενέργειας, ελάχιστο κόστος συντήρησης και αποφυγή φωτορύπανσης.
Η Ελευθερία Ντεκώ, μετά την Ακρόπολη, στρέφει το βλέμμα μας στα δύο μνημεία και το άμεσο περιβάλλον τους· τον όγκο και τη γεωμετρία του μνημείου του Φιλοπάππου, την αρχιτεκτονική του μνημείου του Ηφαίστου, από κοντινές αλλά και από μεγαλύτερες αποστάσεις μέσα στην πόλη.
Ο νέος φωτισμός εστιάζει στην ανάδειξη της αρχιτεκτονικής του ναού του Ηφαίστου, στον τονισμό της τρίτης διάστασης του μνημείου ως συνόλου, αλλά και της γλυπτικότητας των επιμέρους στοιχείων, με εντάσεις που προσομοιάζουν στη διαβάθμιση του φωτός την ημέρα.
Με τον νέο τρόπο φωτισμού αναδεικνύονται τα γλυπτικά μέρη στην πρόσοψη του μνημείου του Φιλοπάππου και η αρχιτεκτονική του διάρθρωση. Δίνεται έμφαση στα δύο γλυπτά στο ανώτερο τμήμα του μνημείου, τα οποία αποδίδουν τον Φιλόπαππο και τον πατέρα του.
Επιπλέον, στη νοτιοδυτική πλευρά, πέρα από την πίσω όψη, τονίζεται και ό,τι έχει διασωθεί από το περίγραμμα του ταφικού θαλάμου. Το φωτιστικό αποτέλεσμα δημιουργεί την αίσθηση μιας ενιαίας σύνθεσης στο σύνολο των μνημείων, χωρίς το ένα να ανταγωνίζεται φωτιστικά το άλλο.
Οι λαμπτήρες αντικαταστάθηκαν με φωτιστικούς προβολείς νέας τεχνολογίας και υψηλής χρωματικής απόδοσης, τύπου LED. Όπως και στον φωτισμό των μνημείων της Ακρόπολης, τα φωτιστικά που χρησιμοποιούνται είναι αυτόνομα ρυθμιζόμενα σε όλα τα επίπεδα, προσφέροντας σημαντική ευελιξία στη δημιουργία διαφορετικών σεναρίων φωτισμού και επιτυγχάνοντας τον κατάλληλο φωτισμό αναλόγως του σημείου τοποθέτησης και του σημείου ενδιαφέροντος (θόλος, κίονες, μετόπη, αέτωμα).
«Είναι πολύ σημαντικό ότι το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, εν μέσω της πανδημίας, μπορεί να προσφέρει στους κατοίκους και στους επισκέπτες της Αθήνας, αλλά και σε όλο τον πλανήτη, μια αναβαθμισμένη εικόνα του Ιερού Βράχου, της Αρχαίας Αγοράς και του λόφου του Φιλοπάππου.
Όπως συνέβη στον Ιερό Βράχο και στα μνημεία επ’ αυτού, και στην περίπτωση των μνημείων του Ηφαιστείου και του Φιλοπάππου, τονίζεται η τρίτη διάσταση μέσω της διαφοροποίησης των εντάσεων και της απόχρωσης, ενώ τα νέα φωτιστικά σώματα είναι φιλικά προς το περιβάλλον, καθώς προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας.
Για άλλη μια φορά, θα επαναλάβω ότι η εικόνα της Ακρόπολης είναι η εικόνα της χώρας και ότι η σύμπραξη του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα μπορεί να προσφέρει στην πατρίδα μας και στην πολιτιστική κληρονομιά, σε πολύ σύντομο χρόνο, πρότυπα και καινοτόμα έργα, που συμβάλλουν στην αναβάθμιση της εικόνας της Ελλάδας σε όλο τον κόσμο» δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.
Να υπενθυμίσουμε πως τον Σεπτέμβριο 2020 παραδόθηκε ο φωτισμός του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης. Φωτίστηκαν εκ νέου εννέα σημεία: Ο Βράχος, τα Τείχη, ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, ο Ναός της Αθηνάς Νίκης, το Ερέχθειο, το Θέατρο του Διονύσου, η Στοά του Ευμένους, το Διονυσιακό Ιερό, ενώ άλλα πέντε μνημεία φωτίστηκαν για πρώτη φορά (το μνημείο του Θρασύλλου, οι Χορηγικοί Κίονες, το Ασκληπιείο και τα σπήλαια του Απόλλωνος και της Αγλαύρου / Κλεψύδρα, καθώς και το Ιερό της Αφροδίτης).