Κανένα ίσως άρωμα στην ιστορία της μόδας δεν δημιούργησε ποτέ τόσο θόρυβο, διαμαρτυρίες ακόμα και ιστορίες συνωμοσίας γύρω από τη δημιουργία του όσο το «Opium» του Yves Saint Laurent. Αν και όλη η πορεία του περίφημου Γάλλου σχεδιαστή, που έφυγε από τη ζωή το 2008 σε ηλικία 71 ετών, ήταν γεμάτη προκλήσεις, προσωπικά πάθη, χλιδάτα πάρτι αλλά και εμβληματικές δημιουργίες που άλλαξαν την ιστορία της ίδιας της μόδας, το συγκεκριμένο άρωμα όταν κυκλοφόρησε το 1977 ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων.
Κάτω από την ανατολίτικη μυρωδιά του μανταρινοπορτοκαλιού, του γιασεμιού, του σανταλόξυλου, του κεχριμπαριού και του πατσουλιού, του βασικού εθιστικού μείγματος του «Opium», κρύβονταν ένα πραγματικό σκάνδαλο, εμφανώς οργανωμένο στο πολυδαίδαλο μυαλό του εμβληματικού Παριζιάνου μόδιστρου. Η δημιουργία των αρωματοποιών Jean Amic και Jean-Louis Sieuzac, σε συνδυασμό με το μαγικό μπουκαλάκι-συσκευασία του, βασισμένο σχεδιαστικά στα γιαπωνέζικα inro (παραδοσιακές ξύλινες, λακαρισμένες θήκες στις οποίες οι Γιαπωνέζες φύλαγαν τα αρώματα που φορούσαν κάτω από τα κιμονό τους), δημιούργησε από την πρώτη κιόλας ημέρα της κυκλοφορίας του, το 1977, διεθνή σάλο καθώς είχε πάρει το όνομα του από μία αρκετά εθιστική ναρκωτική ουσία.
Στη λίστα των απαγορευμένων, την αμέσως επόμενη ημέρα, σε Αυστραλία και Μέση Ανατολή, το «Opium» -εκτός των άλλων- ξεσήκωσε πλήθος αντιδράσεων μεταξύ των Κινεζοαμερικανών στις Ηνωμένες Πολιτείες, με αποτέλεσμα μάλιστα να δημιουργηθεί ειδική επιτροπή στη Γερουσία, απειλώντας άμεσα τις σχέσεις των δύο χωρών. Οι Κινέζοι, που για χρόνια προσπαθούσαν να αποτινάξουν από το όνομα τους τη χρήση και την εμπορία του οπίου, θεώρησαν προσβλητική την επαναφορά στην επικαιρότητα του ονόματος μίας ουσίας που «κατέστρεφε για αιώνες τις ζωές εκατομμυρίων Κινέζων».
Ο Yves Saint Laurent γνώριζε εξ’ αρχής ότι θα δημιουργηθεί σάλος με το συγκεκριμένο άρωμα, κάτι που πράγματι συνέβη, αποδίδοντας όμως και στα ταμεία της εταιρείας του 3 εκατομμύρια δολάρια το πρώτο εννιάμηνο της κυκλοφορίας του. Κι όχι μόνο: Τα δείγματα εξαφανίζονταν με τις κούτες μαζί, οι αφίσες με την καμπάνια γίνονταν ανάρπαστες και τα ράφια στα καταστήματα άδειαζαν αμέσως, σε κάθε νέα παραλαβή του. Για να γιορτάσει μάλιστα την επιτυχημένη κυκλοφορία του, ο Γάλλος σχεδιαστής παρέθεσε το 1978 ένα ιστορικό πάρτι μεγατόνων στη Νέα Υόρκη, το οποίο μάλιστα χαρακτηρίστηκε σαν ένα από τα ακριβότερα όλων των εποχών, με κόστος που άγγιζε τα 300.000 δολάρια.
Στις 20 Σεπτεμβρίου εκείνης της χρονιάς, ο Laurent μεταμόρφωνε το ιστορικό ιστιοφόρο Peking, στο ανατολικό λιμάνι της Νέας Υόρκης, σε πειρατικό πλοίο, ντύνοντάς το με κόκκινα, χρυσαφί και μοβ πανό και διακοσμώντάς το με έναν τεράστιο μπρούτζινο Βούδα και 2.000 λευκές ορχιδέες, οι οποίες είχαν έρθει αποκλειστικά για την εκδήλωση από τη Χαβάη. Όσο για τους καλεσμένους; Όλη η αφρόκρεμα της μόδας έδωσε το παρών στο πάρτι του «Opium», μεταξύ των οποίων ο περίφημος Truman Capote, η Cher, η διευθύντρια της Vogue Diana Vreeland και ο διάσημος σχεδιαστής Roy Halston Frowick. Ο θρύλος μάλιστα λέει, ότι κάποιος από την τεράστια παρέα πέταξε σαν αστείο πως ο Γάλλος σχεδιαστής έκρυβε πραγματικό όπιο στα αμπάρια του πλοίου, ως έκπληξη για τους καλεσμένους του, με αποτέλεσμα πλήθος κόσμου να ψάχνει για ώρες τον… χαμένο θησαυρό. Η γιορτή για το λανσάρισμα του «Opium» ολοκληρώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες, καθώς ο Laurent θα κατέληγε με μια μεγάλη παρέα στο περίφημο Studio 54 της Νέας Υόρκης, στο ίδιο τραπέζι με τον Andy Warhol. Ο τελευταίος, θα έγραφε αργότερα στο ημερολόγιο του, ότι ήταν μία από τις μεγαλύτερες απογοητεύσεις της ζωής του που δεν μπόρεσε να δώσει το παρών στο πάρτι του «Opium».
«Καλύτερα να σοκάρω παρά να κάνω τους άλλους να βαριούνται με επαναλήψεις» συνήθιζε πάντα να λέει ο Yves Saint Laurent και η αλήθεια είναι ότι με το «Opium» τα είχε καταφέρει, για ακόμα μία φορά, απόλυτα. Και θα το ξαναέκανε και τα χρόνια που ακολούθησαν όταν προσέλαβε στα ’90s σαν σκηνοθέτη μιας καμπάνιας του τον David Lynch και την δεκαετία του 2000 τον Tom Ford, 9ο οποίος έγδυσε στην κυριολεξία του σύμβολο του σεξ της εποχής, την Sophie Dahl, για χάρη του συγκεκριμένου αρώματος. Και πάντα ο Laurent με το χαρακτηριστικά πονηρό του χαμόγελο άφηνε να εννοηθεί ότι ο εθισμός στο «Opium», ενός αρώματος που αγαπήθηκε από εκατομμύρια γυναίκες σε ολόκληρο τον κόσμο, δεν οφείλονταν μόνο στα γνωστά συστατικά του…
40 χρόνια κλείνει φέτος το «Opium» και ο οίκος Yves Saint Laurent και το τμήμα του Beauté προσέλαβε την Manuela Paul-Cavallier, εξαιρετική Γαλλίδα καλλιτέχνιδα και χαράκτρια, για να δημιουργήσει μία ειδική εορταστική έκδοση του αρώματος, η οποία μάλιστα θα κυκλοφορήσει σε 20 μόλις κομμάτια αριθμημένα με το χέρι. Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της ως συντηρήτρια αλλά και χαράκτρια επιχρυσωμένων αντικειμένων, η Paul-Cavallier χρησιμοποίησε μυτερές βούρτσες και εξειδικευμένες τεχνικές, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή συσκευασία με χρυσές πινελιές, δίνοντας την εικόνα ενός μεταλλικού αντικειμένου, κάτι που ήταν πολύ αγαπητό εκείνη την εποχή στον ίδιο τον Yves Saint Laurent. Επιπλέον, ένα αδιαφανές κόκκινο βερνίκι με γυάλινο παράθυρο στη δεξιά πλευρά προσφέρει μια ματιά στο εσωτερικό της συσκευασίας.