Μπορείτε να βγάλετε πολλά συμπεράσματα για την κοινωνία που κάνει κάποιους ανθρώπους πάμπλουτους. Ο Jeff Bezos, ο Elon Musk, ο Bill Gates και ο Mark Zuckerberg, τέσσερις από τους πέντε πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, όλοι κέρδισαν χρήματά ως τεχνολόγοι και μηχανικοί. Πρόκειται για ανθρώπους που έχουν μεταμορφώσει την αγορά μέσω του ψηφιακού εμπορίου, των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, των λογισμικών και των μέσω κοινωνικής δικτύωσης, αντίστοιχα. Κρίνοντας από την επιτυχία τους, η τεχνολογία φαίνεται να είναι η μοναδική κινητήρια δύναμη που αλλάζει τον κόσμο.
Αλλά σταθείτε! Ποιος είναι αυτός στην τρίτη θέση των πλουσιότερων του κόσμου, πίσω από τους Bezos και Musk αλλά μπροστά από τους Gates και Zuckerberg; Είναι ο Bernard Arnault, ο πρόεδρος της LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής πολυτελών προϊόντων στον κόσμο. Είναι προμηθευτής αφρώδους οίνου, δερμάτινων ειδών, ρούχων, κοσμημάτων, ρολογιών και αρωμάτων. Βέβαια, πρόκειται για προϊόντα που υπήρχαν πολλά εκατοντάδες χρόνια πριν, σίγουρα σε λιγότερο λαμπερές μορφές, είναι στην αιχμή της μόδας, αλλά σίγουρα δεν είναι είδη τεχνολογίας.
Συνεπώς, αν έχετε καταλήξει σε συμπεράσματα σχετικά με τη φύση της σύγχρονης οικονομίας, λαμβάνοντας υπόψη τους Bezos, Musk, Gates και Zuckerberg, μάλλον θα πρέπει να τα επανεξετάσετε υπό το φως της καθαρής οικονομικής αξίας του Arnault ύψους 167 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία από τις αρχές του έτους σημείωσε μία αύξηση 53 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η τεχνολογία διαλύει τη δημιουργική καταστροφή λένε, ανατινάσσει παλιές βιομηχανίες καθώς δημιουργεί νέες. Οι τεχνολόγοι επικεντρώνονται στη μείωση του κόστους, την αποδοτικότητα και την επεκτασιμότητα. Αντίθετα, τα πολυτελή είδη είναι για την περιποίηση του εαυτού σας. Ομορφαίνουν τον κόσμο αντί να τον αναποδογυρίζουν. Τα προϊόντα στο χαρτοφυλάκιο του Arnault είναι ως επί το πλείστων ελάχιστα και σε ιδιαιτέρως υψηλές τιμές (ένα κοντό σορτς κολύμβησης Dior Oblique σε χρώμα μοβ κοστίζει… 1.250$!).
Ίσως όμως, το χάσμα μεταξύ του Arnault και των τεχνοκρατών να μην είναι τόσο μεγάλο. Σε ένα πράγμα που διαπρέπουν και οι πέντε άντρες είναι να δημιουργούν προστατευτικά τείχη γύρω από τις επιχειρήσεις τους, να διαφοροποιούν τα προϊόντα τους και να δημιουργούν φήμη για την αριστεία τους, που τους επιτρέπουν να αντιστέκονται στον ανταγωνισμό και να προστατεύουν τα περιθώρια κέρδους τους.
Υπάρχει επίσης μια κοινή συνισταμένη μεταξύ της τεχνολογικής αλλαγής και της πολυτέλειας. Αυξάνοντας την αποδοτικότητα και την παραγωγή, η τεχνολογία πλουτίζει όχι μόνο τους δισεκατομμυριούχους επιχειρηματίες αλλά και μια μεγάλη κατηγορία εύπορων ανθρώπων που χρησιμοποιούν τεχνολογικά προϊόντα. Αυτοί είναι οι άνθρωποι στους οποίους απευθύνονται οι Dior, Marc Jacobs, TAG Heuer, Tiffany και άλλες μάρκες της LVMH.
Ένα διασκεδαστικό γεγονός: Ο Arnault είναι ο ίδιος μηχανικός, έχοντας αποκτήσει πτυχίο μηχανικής από το Ecole Polytechnique στο Παρίσι το 1971. Απλώς εφάρμοσε τις τεχνικές του δεξιότητες σε ένα διαφορετικό τομέα της σύγχρονης οικονομίας. Και τα πήγε εξίσου καλά με τους συναδέλφους του.