Ο Πάμπλο Πικάσο, ο περίφημος Ισπανός ζωγράφος, χαράκτης, γλύπτης, ποιητής, σκηνογράφος και δραματουργός και ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, ήταν -εκτός των πολλών- γνωστός για τη μεγάλη λίστα των γυναικών που σημάδεψαν τη ζωή του. Ήταν η Olga, η πρώτη του γυναίκα, η Jacqueline, η δεύτερη, η Marie-Thérèse και η Françoise, η νεαρή ερωμένή του. Για τις σχέσεις του Πικάσο έχουν γραφτεί ολόκληρα βιβλία.
Ο ίδιος είχε αποφανθεί σε ερωμένη του και με λόγια ξεχειλισμένα από αυταρέσκεια: «Για εμένα υπάρχουν δύο είδη γυναικών, οι βασίλισσες και τα χαλάκια της πόρτας». Τα λεγόμενα του ήρθε να υποστηρίξει σχετικλά πρόσφατα και ο Patrick O’Brian, όπου στη βιογραφία του ζωγράφου κάνει αναφορά στις γυναίκες του ως εξής: «Η αίσθηση του Πικάσο για τις γυναίκες ταλαντεύονταν ανάμεσα σε μια ακραία ευαισθησία και στο μίσος με μέσο σημείο την αντιπάθεια, αν όχι την περιφρόνηση».
Ο Πικάσο λάτρεψε τη γυναίκα και την απεικόνισε όσο κανένας άλλος εικαστικός. Από τη ζωή του πέρασαν χιλιάδες. Μοντέλα, μούσες, εφήμερες ερωμένες, οι μητέρες των τεσσάρων παιδιών του, οι δυο σύζυγοί του. Καθεμιά από αυτές ήταν μια ιδιαίτερη σχέση. Συνήθως επεισοδιακή. Η αλήθεια είναι μια και μοναδική. Ο Πικάσο δε μπορούσε να αντέξει χωρίς τη συντροφιά μιας γυναίκας. Αλλά δε μπορούσε να μην είναι αυτός ο αρχηγός, ο αυταρχικός, η μούσα της μούσας του. Ήταν άπιστος αλλά και βαθιά ερωτύλος.
Μία από τις γυναίκες του, η Γιουγκοσλάβα φωτογράφος Dora Maar, μπήκε στη ζωή του Πικάσο το 1936 και για 8 χρόνια αποτέλεσε την απόλυτη μούσα του, κάτι που απεικονίζεται και στα αριστουργήματα του. Παρ’ όλα αυτά, απ’ όλα τα πορτρέτα της Maar, τίποτα δεν είναι πιο μυθικό από το πορτρέτο σε ένα δαχτυλίδι. Η ιστορία θέλει τον Πικάσο να το δημιούργησε σταν τέλη της δεκαετίας του ’30 έπειτα από μια έντονη λογομαχία μαζί της. Εντούτοις, η ερωμένη του δεν το εκτίμησε ιδιαίτερα και ενθάρρυνε τον ζωγράφο να το ανταλλάξει με ένα εντυπωσιακό μονόπετρο. Εκείνος δεν χάρηκε καθόλου με την ανταλλαγή και απάντησε πετώντας το μονόπετρο στον Σηκουάνα. Για τον Πικάσο, η δημιουργία του αυτή, η μοναδική ανάλογη σε όλη την ζωή του, συμβόλιζε πολλά για τη σχέση του με την Maar.
Άγνωστο πως, η Dora Maar Η αλήθεια είναι μια και μοναδική. Ο Πικάσο δε μπορούσε να αντέξει χωρίς τη συντροφιά μιας γυναίκαςφύλαξε το δαχτυλίδι-πορτρέτο ως την ημέρα που πέθανε, το 1997. Πιθανά και η ανταλλαγή να μην έγινε ποτέ και ο Πικάσο να αγόρασε απλά από μόνος του το μονόπετρο με το ρουμπίνι. Όπως και να ‘χει, το θρυλικό δαχτυλίδι θα διατεθεί σε δημοπρασία από τον οίκο Sotheby’s London και η αξία του σέμερα αποτιμάται στα 640.000 δολάρια…